کارگاههای آزمندیان و حلت؟

سوال: در کارگاه های مربوط به قانون جذب از جمله جلسات اقای ازمندیان و اقای حلت، سعی می کنند که دیگران را به ثروت و پول تشویق کنند و آن ها را به داشتن زندگی خوش سوق دهند. آیا این کار گاه ها باتوجه به مطلب بالا از نظر اسلامی مورد تایید است؟

جواب:
در حالی که متون دینی به آجل دنیا (همان آینده و پایان زندگی) دعوت می کند؛ متاسفانه منادیان جذب به عاجل دنیا(چرب و شیرین های دنیا) ترغیب می کنند.(حکمت 432 نهج البلاغه)
این کارگاه ها درست است که مطالب صریح در مخالفت با آموزه های دینی در آنها بر زبان جاری نمی شود، اما افقی که برای مخاطبین ترسیم می کنن؛ بسیار با فضای تعالی معنوی تفاوت دارد. براستی تاکنون کدامیک از رهبران جذب، مخاطبین خود را به تبدیل شدن به انسان کامل و تحصیل کرامات اخلاقی و کسب فضایل انسانی به معنای دینی تشویق نموده اند؟ در کدامین محفل جذب دیده شده که دستور دهند به جای تجسم مطلوب های حسی، تصویر پردازی ذهنی را بر مقامات معنوی پیاده کنند و عمل تمرکز و تجسم را بر ریشه کنی صفات ناشایست دروغ، طمع، آز، تکبر و دیگر صفات منفی انجام دهند؟ کدام تجسم گر، تابلوی تجسم خود را با موضوع «جهاد اکبر» ترسیم نموده است؟
« انسان هر چه را می خواهد در اختیار دارد. فقط باید این نکته را بداند چه می خواهد و هدف و مقصودش چیست. برای رسیدن به مقصود باید دو ایده مشخص را به ذهن تان وارد کنید و آن دو ایده ثروت و موفقیت هستند... باید هر شب پیش از خواب رفتن، دو کلمه ثروت و موفقییت را آن قدر تکرار کنید تا خوابتان ببرد. چون هر چه را قبل از خوابیدن و در حالت خلسه پیش از خواب با خودتان نجوا کنید بر ضمیر ناخوداگاهتان نقش می بندد.» (وین دایر، راز قانون جذب، ص 140)
«هميشه به ثروت هاي بيكراني كه در آينده به دست خواهيد آورد، بينديشيد... همواره بگوييد من ثروتمندم ...كاري كنيد كه واقعا كودك دورن شما، يعني ضمير نا خواگاه شما ثروت را احساس كند و همان شرايط را براي شما فراهم نمايد. احساس كنيد، ثروت خود را و احساس كنيد رفاه خود را ... به نمادهايي از ثروت، مثل اسكناس، چك، و تصاوير شمش هاي طلا خيره شويد و با آن معاشقه كنيد ...» (تكنولوژي فكر ، آزمنديان ، عليرضا ص 238)

براستی آیا این ایده همان نگاه توحیدی قران است که دنیا را مزرعه اخرت می داند؟ یا این که ترغیب انسان به ذخیره بیشتر و فزون خواهی است که هیچ ارتباطی با معنویت و تعالی روح ندارد؟ در متون دینی آن چه که بیش از نیاز انسان ذخیره شود، نه فقط کمک کار نیست بلکه انرژی روحی که باید در خدمت عروج معنوی قرار گیرد ، صرف نگهداری و حراست از آن می شود.
علی(ع) می گوید: یا ابن آدم ما کسبت فوق قُوتک فانت فیه خازن لغیرک(حکمت 192 نهج البلاغه)؛ ای فرزند آدم آن چه که بیش از نیاز خود جمع کنی، بهره تو از آن فقط حراست و صیانت از آن است.
اضافه می کنیم که آن چه در شرکت های هرمی دیده شد ناکارامدی جذب را به اثبات رساند. نتیجه قانون جذب در این موارد جمله علی(ع) در نهج البلاغه است که ّرب طلب قد جر الی حرب (ای چه بسا دست و پا زدن برای دنیا که منجر به تاراج اموال می شود.(نامه 31 نهج البلاغه)
نتیجه این که در قانون جذب و کارگاه های این جریان بر اموری تاکید می شود که بیشتر به انسان محوری انسان و رفاه طلبی او کمک می کند نه به خدا خواهی او و تعالی معنوی انسان.

دیدگاه ها

ممنون که در جهت اگاه سازی

ممنون که در جهت اگاه سازی مردم کوشش میکنید من خودم تا الان فک میکدم قانون جزب و...... درسته که الان میفهمم نه این شکل نیست

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.