چگونگی تبلیغ شیطان پرستی در انجلیل شیطانی

کتاب انجیل شیطانی با چه روش‌هایی توانسته شیطان‌پرستی را تبلیغ کند؟

کتاب انجيل شيطاني شامل مقالاتي است که بيشتر آن‏ها جهت مقابله با آیین مسيحيت نوشته شده است. بخش آخر آن شامل مراسم و آداب و مناسکي است که به اعتقاد لاوي بايد جهت تسلط بر زمين و تجربه حیات مقتدرانه و آزاد، بايد از آن بهره برد.
آنتوان لاوي سير مطالب را به گونه‏اي پيش مي‏برد که خواننده به اين نتيجه برسد شيطان پرستي تنها گزينه منطقي براي يک جوان امريکايي است. وي چنان اين عقيده را با قوت مطرح مي‏کند که مدعي مي‏شود اگر کسي شيطان پرستي را در پيش نگيرد، يقيناً مشکل رواني يا فکري دارد.
مهمترين ايده و فرضيه‏اي که لاوي در کتابش مطرح مي‏کند «تقابل ديانت و لذت» است. لاوي با اصرار مدعی می شود که هر کس مذهب و دين داري را انتخاب کند، بايد لذت و خوشي و پويايي را کنار بگذارد. وي مي‏گويد؛ ما در عالم خارج، انسان مسيحي که از زندگي خود لذت ببرد، سراغ نداريم و انسان‏ها بايد بين لذت و ديانت يکي را انتخاب نمايد.
دومين فرضيه‏اي که لاوي مي‏پذيرد «شرارت آميز بودن وجود انسان» است. وي مي‏گويد: شرارت و بدي و کينه و نفرت، نه فقط لازمه ذات انسان و اقتضاي وجود اويند، بلکه اتفاقاً اين بُعد ـ خشونت و بدي ـ بر سایر ساحت های وجودی انسان حکومت دارد و حاکمیتِ شر بر قوای وجودی انسان، نه یک غلبه عادی که اصولا «شرارت، تمام حقيقت انسان» است. بنابراين فرار از شرارت و بدي، روي گرداني از حقيقتِ وجوديِ‏ انسان است و اين عمل بسان اين است که کسي تلاش کند شوري را از نمک بگيرد. بنابراين خشونت نه تنها ارثي که ذاتيِ انسان است و به همين جهت استفاده از خشونت هم طبيعي است، چرا که خشم پديده‏اي غريزي و کاملا طبيعي است1. لاوي خشم را علامت سلامت رواني مي‏شمارد و با تمسخرِ مسيحيت، به مريدان خود سفارش مي‏کند، اگر کسي به شما سيلي بزند نه تنها سکوت نکنيد، بلکه خشم خود را به تمامه ابرازکنيد و به اقتضاي حکم طبيعت خود، با سيلي محکم‏تري جواب او را بدهيد. پذيرش نگرش لاوي در مورد «ماهيت خشن انسان» به اين جا ختم مي‏شود که شيطان که نماد شرارت و طغيان است، غايت سلوک معنوي معرفي مي‏شود، چرا که انسان آرماني، کسي است که به اقتضاي وجودي خود سير کرده است و به عبارت دقيق «انسان فعليت يافته، شيطاني بزرگ است». تاکيد برجنبه تاريک وجود انسان توسط لاوي، با همين قصد است که اسوه بودن شيطان و مرجع بودنش براي انسان‏ها را تثبیت نمايد و در نتيجه انسان‏ها بپذيرند که تکامل آنها در شيطنت طبيعي و شيطاني زيستن است؛ چرا که شيطان همان بخشي از وجود انسان‏هاست که قابل تغيير نيست.
نبايد فراموش کرد که نگرش لاوي در مورد «حقيقت انسان» هم غير ديني است و هم غير واقعي.
چرا که انسان هرچند بنا به «اقتضاي انسان بودن» در درون خود، متضاد خلق شده است و برخوردار از گرايش مادي و الهي است، اما حقيقتِ انسان، همان بعد ملکوتي او که جنبه نوراني وجود اوست، مي‏باشد2. برخلاف لاوي که جنبه تاريک وجودانسان را تمام حقيقت او مي‏داند، متون ديني هر چند گرايش‏هاي طبيعي و غريزي انسان را انکار نمي‏کنند، اما حقيقت انسان را همان روح ملکوتي او معرفي مي‏کند که پرتوي از روح الهي است. گرايش‏هاي مادي بايد باشند؛ چرا که اگر نباشند، انسان در آن صورت انسان نخواهد بود، بلکه فرشته و ملک خواهد بود. خداوند چنين گرايش‏هايي را در درون انسان تعبيه نموده است که انسان با پرداختن به حقيقت خود يعني همان نفخه الهي (دقت شود!) راه سعادت ابدي خود را بپيمايد. بگذریم آن چه که لاوي، «شرارت» معرفي معرفي مي‏کند، فقط ميل و گرايش است که همان «امکان انتخاب بدي» است نه «غلبه شرارت».
با تبيين و تفسيري که لاوي در اين باب عرضه مي‏کند، اصولا مفاهيم بدي و خوبي، «قلب ماهيت » مي‏شوند؛ يعني حسادت، تکبر ، زنا و ... که هم در اديان الهي مذموم معرفي شده‏اند و هم عقل سالم، مذموم و مرجوح بودن آنها را مي‏پذيرد، در کتاب انجيل شيطاني به ضد خود تبديل مي‏ گردند و به عنوان مطلوب و «مقتضاي سرشت» معرفي مي‏شوند و «دعوت به شر» اساسا به عنوان «فرايند زيست طبيعي» و «الگوي زندگي متعالي» مورد تاکيد قرار مي‏گيرد و زنا نه يک انحراف که يک عمل فطري تلقي مي‏شود و احساس گناه به هيجان مثبت تبديل مي‏شود. با همين نگاه است که وي ادعا مي‏کند «عذاب وجدان» و «احساس گناه» هميشه با «ايمان مذهبي» آميخته بوده و اگر کسي مي‏خواهد از «عذابِ فرساينده وجدان » نجات يابد بايد از اديان دست بر دارد و به شيطان پرستي روي آورد.

1.انجیل شیطان، انتوان لاوی ترجمه فارسی بخش دوم،فراز سوم
2.خدا شناسی، کیهان شناسی و انسان شناسی، مصباح یزدی، ص 125

نوشته شده توسط: حمزه شریفی دوست

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.