معیشت در اسلام و عرفانهای کاذب!

معیشت در اسلام و عرفانهای کاذب!
سوال:
در کتابهای روانشاسی جدید گفته شده خداوند روزی انسان ها را حتما میرساند ماننداسکاول شین. به نظرتان این نظریه اسلامی نیست؟

پاسخ:

خداوند در کتاب آسمانی اش، تدارک روزی انسان ها را تضمین نموده و بر تعهد و ضمانت خویش سوگند خورده است. در آیۀ زیر به پروردگار آسمان و زمین قسم شده است:
وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکمْ وَ ما تُوعَدُونَ؛ فَوَ رَبِّ السَّماءِ وَ اْلأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقُّ مِثْلَ ما أَنَّکمْ تَنْطِقُونَ (الذاریات، 23)
در معنویت های جدید اینگونه ادعا میشود که ا زآن جا که خداوند بر هر چیز قدرت دارد، پس توان برآورده نمودن تمام خواسته های انسان را دارد. از این رو برای اثبات روزی رسانی خداوند به صفت قدرت الهی استدلال می کنند. این در حالی است که پشتوانۀ روزی رسانی خداوند در معارف اسلامی حکمت الهی است نه قدرت او. یعنی در جواب این سوال که چرا خداوند روزی بندگانش را عهده دار شده است، به حکمت الهی و غرض حکیمانه او تمسک شده است، نه به قدرت او. چنان که سختی و تهیدستی هم به حکمت الهی مستند شده است. تهیدستی مردمان هم در روایت زیر مستند به حکمت الهی شده نه برای نشان دادن قدرت نمایی خداوند و اثبات قهاریت او.
چنان که بنا بر روایات، گشاده دستی خداوند نسبت به مومنین هم با حکمت و تدبیر خداوند معنا پیدا می کند، نه با قدرت خداوند و قهاریت او. در روایت آمده است:
به خاطر تدبير و حكمت الهى و نيز به خاطر آنكه مردم خيال نكنند كه رزق و روزى براى كافران است و نيكوكاران از رزق محرومند و با اين پندار و به خاطر روزى زياد فسق و فجور را برگزينند، به اين خاطر بسيارى از صالحان را توانگر و برخوردار از موهبت های دنیوی مى‏بينى».( شگفتيهاى آفرينش-ترجمه توحيد مفضل، ص: 161)
انسان مؤمن، فقر و نداری را با حکمت و مصلحت خداوند مستند می کند و جالب آن که یقین که یکی از مقامات رفیع است با چنین معرفتی (معرفت به این که خداوند ممکن است با وجود تلاش انسان بر او تنگ گیرد) قرین شده است.
حضرت صادق عليه السّلام فرمود: يكى از آثار يقين اين است با عملى كه موجب خشم خدا است رضايت و خشنودى مردم را بخود جلب نكنى و اگر از روى حكمت و مصلحت خدا چيزى را بتو نداده ديگران را ملامت و توبيخ ننمائى. ( بحار الانوار-ترجمه جلد 67 و 68، ج‏1، ص: 174 )
این جاست که تفاوت افق ادیان الهی با معنویت افرادی مانند اسکاول شین نمودار میشود. ادیان الهی به خداجویان آموخته اند که همت آدمی باید صرف رسیدن به مقام معرفت الهی و شکوفایی استعدادهای روحانی و معنوی انسان گردد، نه اطمینان به این که شکم انسان ها حتما سیر خواهد شد. مقام روحانی که انسان معنوی باید تحصیل کند، رؤیت تمامی صفات جمال و جلال الهی است، نه فقط وظیفۀ ای که خداوند نسبت به مؤمن و مشرک به یکسان می نگرد و حتی نسبت به موجودات دیگر هم این بخش را اعمال می دارد. ادیان الهی آمده اند تا بشریت را به سوی قله های بالاتر و افق های بلندتر بکشانند.
در روایات تأکید شده که آن چه باید در زندگانی تمام دغدغه انسان را تشکیل دهد،رشد روحی و معنوی انسان است، یعنی مسئله ای که انسان باید به اکتساب و تحصیل آن بپردازد چیزی جز تعالی روحی انسان نیست که با زبان دین به اطاعت الهی از آن یاد شده است.
امام عسکری فرموده: مبادا روزی ضمانت شده تو را از امور مفروض (طاعت و بندگی) باز دارد. (حرانی، تحف العقول، 489)
اساس در معارف دینی، رشد روحی بندگان است و هر طور که چنین رشدی اتفاق بیفتد خداوند همان گونه، معیشت اهل اطاعت را تنظیم و تقدیر می نماید. در حدیث قدسی به نقل از امام باقرع آمده است:
(خداوند در حدیث قدسی فرموده) برخی بندگانم طوری اند که امر دینشان جز با گشایش و صحت بدن اصلاح نمی شود، پس من ایشان را با گشایش و صحت بدن مبتلا می کنم، و امر دینشان بر ایشان اصلاح میگردد و برخی بندگان به گونه ای اند که امر دینشان جز با فقر و مسکنت و بیماری اصلاح نمیشود، به همین علت آن ها را به بیماری و نداری و مشکلات آزموده و به امر اصلاح دین آن ها کمک می کنم. و من خود بهتر می دانم که دین بندگان خویش را حفظ و اصلاح نمایم.(اصول کافی، ج2، 60)
در بعضی از روایات، طلب علم به عنوان امری غیر مقسوم و غیر مقدر بیان شده و به طلب علم تحریض شده است. در مقابل از روزی و رزق به عنوان امری مقسوم نام برده شده است.
امام علی فرمود: طلب علم از طلب بر شما واجب تر است، چرا که مال بر شما مقسوم و مضبوط است. چرا که وجود عادلی آن را بین شما تقسیم کرده و آن را ضمانت کرده است. (اصول کافی، کلینی، 1، 30)

در عرفان های کاذب، معنویت مساوی است با ثروت و رفاه. فراوانی و پول چنان در بردارنده معنویت معرفی شده که شعار «پول یعنی ظهور خدا» با مضامین مختلف تکرار می شود.(اسکاول شین، چهار اثر، ص62)
در معارف دینی به آموزه ای دعوت شده که مقابل تعلیمات عرفان های وارداتی است. منشِ قناعت و اکتفا به میزان نیاز، از دستوراتی است که از باور به زندگی اخروی نشأت می گیرد. دین انسان ها را دعوت کرده فرصت محدود عمر بستری است برای آبادانی آخرت؛ از این روست که شعار مشهور «دنیا مزرعه آخرت است» از نگرش های انحصاری رسولان الهی است.
آگاه باشيد جبرئيل به من گفت: هيچ كس از دنيا بيرون نمى‏گردد مگر اينكه روزيش كامل مى‏شود، اكنون از خداوند بترسيد و كمتر دنبال روزى برويد، كارى نكنيد كه در صورت تاخير رزق از راه حرام آن را بدست آوريد، و بدانيد با اطاعت‏ خدا مى‏توانيد از بركات و عنايت او استفاده نمائيد.( ايمان و كفر-ترجمه الإيمان و الكفر بحار الانوار، ج‏1، ص: 592)
از این روست که معارف اسلامی در برابر رزق هم انسان ها را به تحصیل نگرش توحیدی کرده است؛ به گونه ای که در بعضی روایات آمده در برابر رزق الهی از هیچ کس حمد و ثنا نکنید. به عبارت دیگر، دو نوع شكر در روایات بیان شده است؛ يك شكر در برابر اصل رزق كه اين شكر فقط براى خدا بايد باشد و شكر و سپاس در برابر زحمت حمل رزق كه اين براى غير خدا است. پاره ای از روایات وارد شده که «لا تحمدن احدا على رزق اللَّه»( هيچ كس را براى رزق الهى و روزى خدادادى حمد و سپاس مكن) مراد این است که بینش فرد مومن چنان توحیدی می شود که اصالتا و بالذات هیچ کس غیر از خدا را در مقابل رزق خویش به عنوان معطی نمیشناسد. ( بحار الانوار-ترجمه جلد 67 و 68، ج‏2، ص: 46)
حمزه شریفی دوست

دیدگاه ها

اسکاول شین

خانم شین موضوع خدا رو درک کرده بود اما باید توجه کنیم با تعالیم ناقص مسیحیت غرب....خانم شین در تمام جملات از جان لایتناهی و قدرتی ورای قدرت زمینی یعنی خدا حرف میزند و همیشه اعلام میکند که خداوند هیچ وقت دیر نمیکند ..جامعیت حدود 80 سال پیش غرب ظهور خداوند را در امور مادی بیشتر می دیدند ..اما خانم شین فقط از مادیات حرف نمیزند بلکه از بخشش کردن ،بخشیدن افراد ، بدگویی نکردن و غیره صحبت میکند منتها از علوم ناقص مسیحت بهره میگیرد . ما در قرآن بار ها و بار ها میبینیم که خداوند ایه های متفاوتی میخواهد بگوید بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را و این نشان می دهد خداوند در اموری که حتی بر خلاف شریعت هم هست یاری رسان است ...خانم شین اگر مسلمان بود و یا حتی از اسلام میدانست مطمعنا خدا را خیلی بهتر تعریف میکرد.من خود به شخصه بارها و بارها کتاب خانم شین را خواندم و با تعالیم اسلام مقایسه و اشتباهاتش را حذف کردم و به نتایج خوبی رسیدم و واقعا خدا ما را رها نکرده اما باید از او بخواهیم و به او بسپاریم اما در راهش هم تلاش کنیم و هیچ گاه در موفقیت هایمان خدا را از یاد نبریم و غرور باعث فراموش کردن خدا نشود که خانم شین دقیقا همین را در کتاب خود به همه اعلام می دارد...ما به جا ایراد گرفتن بیاییم و سخنان دیگران را بشنویم و از انچه درست میگویند استفاده کنیم..حال که خانم شین این مباحث را اعلام کردند و کتابهایی در 80 سال پیش به چاپ رساندند و هنوز این کتاب ها مورد توجه قرار میگیرند خود گواه هست که حتما نکته بسیار مثبتی در این کتاب بوده که هنوز پایدار مانده و حالا وقت ان است کتابی در امتداد این کتاب اما با تعالیم اسلامی و کامل تر به خورد مخاطبان ایران و جهان دهیم.فقط کافی است به دو جمله که در کتاب امده تووجه کنیم : خداوند هیچ گاه دیر نمیکند و فقط کافی ست به خدا اعتماد کنیم

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.