مسیحی گری کوئیلیو ؟؟

سوال : آن چه که کوئیلو در کتاب کیمیاگر از اسطوره ها و اهرام ثلاثه آورده ایا منظورش سنت های دینی است که امری کهن و قدیمی اند؟و ایا ممکن است که نظر به هیچ چیزی نداشته است؟چون بعضی میگویند این ها ابتکار خود وی بوده است بنابراین هدف خاصی نداشته است.

جواب:
ایده های اساسی کوئیلیو در باب معنویت در کتاب کیمیاگر آمده است. این کتاب که پرفروش ترین کتاب کوئیلو هم بوده داستان سلوک معنوی یک جوان است که جویای گنج است اما در حقیقت "گنج وجودش" را در یک سفر معنوی کشف می کند . مهمترین سری که جوان در این سفر می یابد این است که اگر سالک در تعقیب افسانه شخصی اش براید گیتی تمام نیروهای خود را در خدمت او قرار میدهد ومعجزه خلقت در این مسیر رخ میدهد و سالک به رویایش دست می یابد و البته این سیر معنوی در همین جا تمام میشود. نکته گفتنی آن که عناصر تعيين کننده در کيمياگر، همان عناصر اربعه حکمت قديم اند. (آب، خاک، هوا، آتش) کيمياگر براي سلوک معنوي خود و پيوند خوردن با روح جهان بايد بتواند با اين عناصر،«وحدت» يابد و يکي شود. او در جستجوي وحدت با خاک (صحرا) يکي مي¬شود، تبديل به هوا (باد) مي¬شود، از آب (دريا) گذر مي¬کند و مي¬تواند با خورشيد (آتش) هم کلام گردد. سرانجام به روح کيهاني متصل مي¬شود.
از منظر کوئيلو اسطورها و عناصر کهن ماندگارند به گونه¬اي که حتي پيامبران الهي هم از چنين توفيقي بی بهره اند. وي از زبان يک قديس نقل مي¬کند: «حتي پيامبران الهي هم روزي ناپديد خواهند شد ... رسالتهاي پيامبري هم ناپديد خواهند شد .. مصريها اهرام ثلاثه را برپا کردند و کتيبه¬هايشان را بر روي بناهايي ثبت و ضبط کردند که تا امروز باقي است، هنوز ايشان بعنوان يک ملت پابرجا هستند» اين مبنا کوئيلو را به سمت استفاه بيشتر از عناصر کهن مي¬کشاند. لازمه سلوک معنوي، بازگشت به اصل خويش آن هم در شکل رجوع به يک نماد کهن (اهرام ثلاثه) صورت مي¬گيرد و با گذر از خرد کهن (اهرام ثلاثه) راه کشف حقيقت و دستيابي به روح جهان هموار مي¬شود و بعد از گذر از "خرد دیرینه" است که کليسا خزينه خود را (البته در انبار ظروف مقدس کليسا) به سالک مي¬نماياند.ناگفته نماند در آثار کوئيلو «کيمياگر » و «مَلِکْيَصدق» همان «نمونه¬هاي ديرينه خرد» يونگ هستند. ملکيصدق همان «نماد خرد» است که طبق تعليم تورات به ابراهيم برکت داد ومژده خوشي و تبرک را به ابراهيم داد. در کيمياگر، «ملکيصدق» همان گشايشگر راه چوپان است و چوپان نشانه¬هاي هدايت را با اشاره¬هاي او مي¬يابد.
تاکید کوئیلو بر آموزه های دین مسیحیت و عناصر مقدس در این دین، از شاخص های معنویت وی است. او «مبدا» و «مقصد» را در سير معنوي سالک ، «کليسا» معرفي مي¬کند. چوپان خواب خود را در کليسا مي¬بيند وسفرش را از کليسا آغاز مي¬نمايد و غايت اين سفر و قله معنویت در این سیر، همان کليسا خواهد بود حتی گنج در مکان ظروف مقدس(در کنج کلیسا) پنهان است و "انجیر مصری" که عنصری سرزنده و احیاگر است و نشانه از گنج و برامده از آن است دراین داستان در خدمت کلیسا قرار گرفته است. پر رنگ بودن آموزه های ديني مسيحيت (کليسا، ملکيصدق، اشعار کتاب مقدس در کتب مختلف) و پيوند وثیق آنها با سفر دل و سلوک معنوي در آثار کوئيلو، حکایت گر دلدادگی وی به آیین مسیحیت است. وی با همکاري همسرش مدرسه¬اي جهت کودکان بي¬سرپرست برزيل [430 دانش آموز] داير نموده است. وي ترجيح مي¬دهد فايده اجتماعي و تبليغي اين حرکت اجتماعي به نام آیین مسیحیت تمام شود. وي نام اين مدرسه را «مدرسه نور عيسي» انتخاب نموده است. قبلاً هم کتاب کوه پنجم را در تبليغ انديشه¬هاي مسيحيت نگاشته بود. کوئيلو با نگارش این کتاب در مورد سفر معنوي ايلياي نبي ـ که مطابق با اعتقاد يهود و مسيحيت است ـ يک ميليون دلار جايزه گرفت که بالاترين رقمي است که تا به حال به يک نويسنده برزيلي پرداخت شده است. در بسياري از کتابهايش فرازهايي از کتاب مقدس را در آغاز کتاب يا ابتداي هر بخش مي¬آورد و سمت و سوي کلي داستان را در همان فضا ترسيم مي¬کند و تلاش مي¬کند محتواي کتابش با پيام کتاب مقدس گره بخورد و نتيجه نهايي، «رازي» باشد که در متن مقدس به صورت سربسته ذکر گرديده است.

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.