ماهیت واقعی فراماسونری

فراماسونري چيست؟ آيا فراماسونري يك باشگاه خيرخواهانه است كه انتقادات خصمانه اي را متوجه خود كرده است؟

framason_0.jpgدر مورد ماهیت فراماسونری باید گفت که، كلمه ماسون (mason) يعني بنّا، فراماسون (Freemason) يعني بنّاي آزاد. در زبان فارسي واژه هايي نظير فراموشخانه، فراماسون، فراي مايسان، فريمشن، فريمسن، بنّايان آزاد و. . . مترادف واژه فراماسونري محسوب مي شود و در عربي نيز اصطلاحات «الماسونيه»، «البنايه الحره»، « الماسونيه الحره»، «الفرمصونيه» متداول است.

وجه تسميه گزينش اين نام براي تشكيلات مخفي اي كه چگونگي ايجاد و تطور آن بعد از ساليان دراز همچنان در هاله اي از ابهام قرار دارد، اين گونه توضيح داده شده كه بنّايان در زمره آن دسته از صنوفي قرار داشتند كه به جهت اهميت حرفه آنان از بيگاري براي اشراف و ارباب كليسا معاف شدند و به همين جهت بنّاي آزاد لقب گرفتند. همچنين گفته اند شرط پذيرش عضو جديد و شاگرد در صنف بنّايان، برده نبودن متقاضي و آزاد بودن وي بوده است و همين امر سبب شده كه اين نام براي تشكيلات مزبور برگزيده شود.
درخصوص زمان پيدايش اين تشكيلات اتفاق نظر وجود ندارد و به واسطه وجود اخبار متناقض و غير واقعي هاله اي از ابهام و خرافه تاريخچه اين جمعيت را احاطه كرده است. اين امر بي ترديد ناشي از تمايل ماسون ها به پررمز و راز جلوه دادن مسلك فراماسونري است كه به نحوي حس كنجكاوي افراد را نسبت به اين موضوع جلب كرده تا موجبات گرايش افراد ناآگاه را به مسلك خود فراهم نمايند.
ماسونري يك تشكيلات منظم جهاني است كه بر اركان دولت هاي جهان و اكثر وجوه زندگي سياسي، اقتصادي و فرهنگي جوامع، سلطه يافته است و بسيار هم آزادانه عمل مي كند. كسي كه عضو فراماسونري است، ماسون يا فراماسون ناميده مي شود. ساختماني كه مركز فعاليت ماسونهاست لژ نام دارد. يكي از بزرگترين اهداف گروه هاي ماسوني اين است كه زمينه را براي حكومت فردي از بين ماسون ها با عنوان نمادين ضد مسيح (Antichrist = دجال)، يا به تعبير بعضي از گروه هاي ماسوني، فرعون جديد (New Pharaoh) آماده كنند.
همچنین فراماسونري جمعيتي سرّي است كه كسي به راحتي نمي تواند در حريم آن نفوذ كند و اگر هم راه يافت، مكلف است اسرار آن را مكتوم نگه دارد؛ اما با اين وجود، كساني توانستند به حريم آن نفوذ كنند و به اسناد و مدارك مهمي دست يابند و موفق به كشف و افشاي اسرار آنها شوند. همه ي اين افراد متفق الرأي هستند كه: «مسئله يك توطئه است كه اين توطئه از اواخر قرن هجدهم آغاز شده و تا به امروز هم با موفقيت تمام ادامه دارد و هدف نهائي آن ايجاد يك حكومت جهاني «شيطاني» است و براي پياده كردن آن در سراسر عالم، به يك مبارزه وسيع و بي امان دست زده اند. »
برخي اهداف فراماسونري به صورت خلاصه عبارتند از :

1- نابودي تمام مظاهر توحيد و يكتاپرستي در جهان.
2- به دست گرفتن حكومت و قدرت در تمام كشورهاي جهان از طريق شبكه ي گسترده ي ماسوني در تمام ممالك دنيا.
3 - تخريب مسجد الاقصي و كشف معبد سليمان و بازسازي آن در ابتداي قرن 21.
4 - پركردن معبد سليمان از بت ها و نمادهاي ماسوني به عنوان اصلي ترين پرستشگاه ماسوني.
5 - برقراري حكومت جهاني شيطاني به پايتختي معبد سليمان در اورشليم (بيت المقدس).
6 - به حكومت رساندن قدرتمندترين فراماسون با عنوان نماديين ضد مسيح (Antichrist= دجال) در ابتداي قرن 21.

از دیگر نکات قابل تامل درباره این تشکیلات به ظاهر مخفی، این است که فراماسونرى داراى پيوندهاى نزديك با صهيونيسم و در واقع بازوى سازمانى سرمايه‏سالارى جهانى يهود است كه با استفاده از شبكه‏هاى فعال پيچيده، پر قدرت و مرموز فراماسونرى، انديشه حكومت بر جهان را در سر مى‏پروراند و خود به آن اذعان داشته‌اند: «هدف، حكومتِ ماست... زمانى كه نوبت حكومت ما فرا رسد تكيه كلام خود يعنى عبارت آزادى، مساوات و برادرى را عوض نخواهيم كرد، بلكه مقصود خودمان را با الفاظ ديگرى از قبيل حق آزادى و وظيفه مساوات و هدف برادرى ادا خواهيم كرد. در نتيجه، تمام حكومت‏ها را به استثناى حكومت خودمان از بين خواهيم برد... (-(آن گاه‏)-) با دست‏هاى محكم و قوى حكم فرمايى مى‏كنيم و چون قدرت را از دست كسانى كه مطيع ما شده‏اند به دست آورده‏ايم جاه طلبى‏هاى بى‏مورد و حرص و آز و انتقام بى‏رحمانه و كينه را منحصر به خود مى‏نمائيم. ما هستيم كه با ترور، همه جا را احاطه مى‏كنيم و افراد زيادى را با عقايد مختلف و روش‏هاى متفاوت در اختيار مى‏گيريم».) اسرار سازمان مخفى يهود، ژرژ لامبلن، ترجمه مصطفى فرهنگ، ص 42) ضمن آنکه، اين شبكه‏ها از عوامل ذى‏نفوذ در سياست خارجى و نيز سياست‏هاى داخلى دولت‏هاى امپرياليستى غربى، به ويژه آمريكا هستند(ر.ك: شهريار زرشناس، كتاب نيمه پنهان آمريكا، تهران: انتشارات صبح، 1381) و راه استعمار را براى سيطره بر ساير كشورهاى جهان هموار مى‏سازند.
متاسفانه عليرغم نقش موثر و بارز فراماسونري در تحولات سياسي – اجتماعي قرون اخير در غرب و نقش مخرب آن در جهان سوم و بويژه كشورهاي اسلامي، متاسفانه، تاكنون تحقيق مستند، جامع و بيطرفانه اي به زبان فارسي در اين باره صورت نگرفته است. با وجود تلاش و كوشش زيادي كه در جهت ناديده گرفتن و يا كم اهميت جلوه دادن نقش فراماسونري و فراماسون ها در سرنوشت سياسي، اقتصادي و فرهنگي ملل جهان و بويژه ملل مستعمره و وابسته صورت گرفته و مي گيرد،
هرچند در اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم شعبه هاي دستگاه فراماسوني در كشورهاي خاورميانه مانند تركيه , مصر و ايران بر پا شد ولي لژها و انجمن هاي فراماسونري در اين كشورها بزودي وسيله اي براي پيشرفت سياست هاي استعمار اروپايي به ويژه استعمار بريتانيا شد . چنانکه در زمان ناصر الدين شاه ميرزا ملكم خان دستگاه فراماسوني را در ايران بر پا كرد و قصد او اين بود كه عده اي از مخالفان رژيم استبداد را گرد آورد و استفاده سياسي از آنها بكند. مردم اين انجمن پنهاني را فراموشخانه ناميدند , زيرا كساي كه عضو آن مي شدند پيمان بسته بودند كه هر چه مي بينند و مي شنوند فراموش كنند و بازنگويند . دستگاه فراماسوني ميرزا ملكم خان به دليل مخالفت حكومت وقت چندان دوام نيافت و ناصر الدين شاه دستور سركوبي آن را داد ولي پس از آن شعبه اي از فراماسون انگليسي و فرانسوي در ايران تشكيل شد و بعدها با گرد آمدن گروه بزرگي از صاحبان قدرت و نفوذ در تشكيلات فراماسوني , اين دستگاه در گرداندن كارها و بر آوردن مقاصد سياستهاي استعماري نقش بزرگي يافت . ( داريوش آشوري , دانشنامه سياسي , فرهنگ اصطلاحات و مكتبهاي سياسي , مرواريد , تهران ,1373,ص241-243)
بنابراین، فراماسونري هرچند در ظاهر يك سازمان اخلاقي و تعاوني است و فعاليت هاي آن بيشتر به يك سازمان خيريه شباهت دارد ولي با نقشي كه اعضاي اين سازمان در بسياري از رويدادهاي مهم سياسي تاريخ بازي كرده اند , نمي توان منكر نقش و اهميت سياسي آن شد . در ايران تشكيلات فراماسونري در گذشته بيشتر با سياست انگلستان هماهنگ بوده و فراماسونها با همكاري انگلستان در انقلاب مشروطيت ايران نقش ايفا نمودند . پس از انقلاب اسلامي تشكيلات فراماسونري غير قانوني شناخته شد .( محمود طلوعي , فرهنگ جامع سياسي , نشر علم , تهران ,ص 632-633) .

جهت آگاهي بيشتر به منابع زير مراجعه شود :
مباني فراماسونري , گروه تحقيقات علمي , ترجمه جعفر سعيدي , مركز اسناد انقلاب اسلامي, تهران
عبد الحسين خسرو پناه , جريان شناسي ضد فرهنگ ها , تعليم و تربيت اسلامي , قم
تحليلي از فراماسونري , محمد علي خنجي , انتشارات زرين , تهران
محمود طلوعي , فرهنگ جامع سياسي , نشر علم , تهران
داريوش آشوري , دانشنامه سياسي , فرهنگ اصطلاحات و مكتبهاي سياسي , مرواريد , تهران
تاريخ آغازين فراماسونري در ايران , حميد رضا شاه آبادي , سازمان تبليغات اسلامي , تهران
فراماسونرها , روتارين ها و لاينزهاي ايران , مركز اسناد انقلاب اسلامي , تهران
معماران تباهى، ج 1 تا 4، دفتر پژوهش‏هاى مؤسسه كيهان، انتشارات كيهان، 1368
اسرار انجمن‏هاى محرمانه، رنه آللو، ترجمه ناصر موفقيان، نشر شباويز 1368
درآمدى بر تاريخ فراماسونرى در ايران، حامد الگار، ترجمه يعقوب آژند، نشر گسترده، 1360
فراماسونرى در ايران، محمود كتيرايى، نشر اقبال، 1347
فراموش‏خانه و فراماسونرى در ايران، اسماعيل رايين، نشر اميركبير، 1357
جهان زير سلطه صهيونيسم، دفتر سياسى سپاه
فراماسونري چيست ، دكتر موسي نجفي - موسي حقاني ، روزنامه كيهان ، 31/2/86،صفحه 8 (پاورقي) .
معرفي يك كتاب : مباني فراماسونري ، ترجمه جعفر سعيدي گروه تحقيقات علمي تركيه (يحيي هارون) ، تهران : مركز اسناد انقلاب اسلامي ، 1384 .

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.