سرانجام پيروی از شهوت ها

سرانجام پيروی از شهوت ها :

گرچه مطالبى كه در اين اوراق است از امور شايعه ی رايجه و از مكرّرات بايد به شمار آورد، ولى باكى از اين نيست . تذكّر نفس و تكرار حق ، امر مطلوبى است ، و از اين جهت در اذكار و اوراد و عبادات و مناسك ، تكرار مطلوب است . و نكته ی اصلى آن عادت دادن نفس و مرتاض نمودن آن است .

پس از، تكرار اى عزيز (ملول) مشو، و بدان كه تا انسان در قيد اسارت نفس و شهوات آن است ، و سلسله هاى طولانى شهوت و غضب در گردن او است ، به هيچ يك از مقامات معنوى و روحانى نايل نمى شود، و سلطنت باطنيّه ی نفس و اراده ی نافذ آن بروز و ظهور نمى كند، و مقام استقلال و عزّت نفس كه از بزرگ ترين مقامات كمال روحانى است ، در انسان پيدا نمى شود. بلكه اين اسارت و رقّيّت ، باعث مى شود كه انسان ، در هيچ حال از اطاعت نفس سرپيچ نباشد ، و چون سلطنت نفس امّاره و شيطان در باطن قوى شد، و تمام قوا سر به رقّيّت و طاعت آن ها گذاشتند، و خضوع در پيشگاه آن ها نمودند و تسليم تام شدند، آن ها قانع به معاصى تنها نمى شوند، و كم كم از معصيت هاى كوچك ، انسان را به معاصى بزرگ و از آن ها به سستى عقايد و از آن به ظلمت افكار و از آن به تنگناى جحود و از آن به بغض و دشمنى انبياء و اولياء مى كشانند. و نفس كه در تحت سلطه و رقّيّت آن ها است ، نتواند از آن سر پيچ نمايد. پس عاقبت امر طاعت و اسارت خيلی وخيم است و به جاهاى خيلى هولناك انسان را ممكن است بكشد.

انسان عاقل رئوف به حال خود، بايد به هر وسيله اى شده ، خود را از اين اسارت خارج كند و تا فرصت دارد و قواى او سالم است ، و حيات و صحّت و جوانى برقرار است ، و قوا به كلّى مُسَخَّر نشده ، در مقابل آن قيام كند. و مدّتى مواظبت اوقات خويش كند و مطالعه در حالات نفس كند و حالات گذشتگان و سوء عاقبت آن ها را مُداقّه نمايد. و گذشتن اين چند روزه را به باطن قلب خود بفهماند، و قلب را بيدار كند و به قلب بفهماند حقيقت منقول از رسول اكرم صلّی الله عليه و آله به ما كه فرمودند : الدُّنيَا مَزرَعَهُ الآخِرَه ( احياء العلوم ، ج 4، ص 14 / كنوز الحقائق (در حاشيه الجامع الصغير، ج 1) ص 133)

دنيا كشت گاه بازپسين است . اگر اين چند روزه كشت نكنيم و عمل صالح ننماييم ، فرصت از دست مى رود.
عالم ديگر كه فرا رسيد و موت ، حلول كرد، تمام اعمال منقطع مى شود و آمال پايمال مى گردد. و اگر خداى نخواسته با اين عبوديّت از شهوات و اسارت از قيد گوناگون هواهاى نفسانيّه ملك الموت در رسد، شيطان ممكن است مقصد آخِر را كه ربودن ايمان است ، انجام دهد، و با ما طورى سلوك كند و به قلب ما طورى نمايش دهد كه با دشمنى حق و انبيا و اولياى او از دنيا برويم . و خدا مى داند كه در پس اين پرده ، چه بدبختى ها است و چه ظلمت و وحشت ها است .
هان اى نفس خسيس و اى دل غافل ! از خواب برخيز، و در مقابل اين دشمنى كه سال ها است تو را افسار كرده ، و در قيد اسيرى در آورده و به هر طرف مى خواهد، مى كشاند، و به هر عمل زشتى و خُلق ناهنجارى دعوت مى كند و وادار مى نمايد، قيام كن ، و اين قيود را بشكن و زنجيرها را پاره كن و آزادى خواه باش و ذلّت و خوارى را بر كنار گذار و طوق عبوديّت حق - جلّ جلاله - را به گردن نِه ؛ كه از هر بندگى و عبوديّتى وارهى و به سلطنت مطلقه ی الهيّه در دو عالم نايل شوى .

اى عزيز ! با آن كه اين عالم دار جزا نيست ، و محلّ بروز سلطنت حق نيست ، و زندان مؤمن است ، اگر تو از اسارت نفس بيرون آيى و به عبوديّت حق گردن نهى ، و دل را موحّد كنى و زنگار دو بينى را از آيينه ی روح بزدايى ، و قلب را به نقطه ی مركزيّه ی كمال مطلق متوجّه كنى ، در همين عالم ، آثار آن را به عيان مى يابى . چنان وسعتى در قلبت حاصل شود كه محلّ ظهور سلطنت تامّه ی الهيّه شود، و از تمام عوالم ، فُسحت و سعه ی آن بيش تر گردد ؛ (( لاَيَسَعُنِی اَرضِی وَ لاَ سَمَائِی وَلَكِن يَسَعُنِی قَلبَ عَبدِی المُؤمِن )) ( غوالى اللّئالى ، ج 4، ص 7 ) .
و چنان غنا در آن ظاهر گردد كه تمام ممالك باطن و ظاهر را به پشيزى نشمرى و چنان اراده ات قوى گردد كه متعلّق به ملك و ملكوت نگردد و هر دو عالم را لايق خود نداند.
مرغ ديدى تو ز پاى بند شهوت ببينى طيران آدميت ( امام خمینی رحمه الله ، چهل حديث ، ص 220 و 221 )

برگرفته از پایگاه : پاسخگو
برخی از عبارات و کلمات این نوشتار با ادبیات ساده و روان تری نوشته شده است و با متن اصلی اندکی تفاوت دارد .

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.