ساتیا سای بابا و آواتار

آواتار چیست ؟ ساتیا سای بابا که خود را یک آواتار معرفی می‌کند، به چه معنا است و چرا وی چنین ادعائی دارد ؟

در میان تمام رهبران عرفان‌های نو ظهور مسئله «خود بزرگ بینی» مشهود است. به عنوان مثال بسیاری از این رهبران (از جمله اوشو، کریشنا مورتی و...) در خلال نوشته‌ها و سخنرانی‌هایشان به کرات اذعان می‌دارند که هنکام تولدشان اتفاقات نادری پیش امده و یا از قبل منجمان و غیب گویان بزرگ، امدنشان را وعده داده‌اند.
اما روش ساتیا سای بابا به گونه‌ای دیگر است. او به واسطه پیشینه ممتازی که مفهوم اواتار در تعالیم هندو دارد و همچنین مقبولیت فراگیری که هندویئسم، نه تنها در هندوستان بلکه در جهان دارد سعی می‌کند خود را به این مفهوم پهناور وصل کرده، در جهت نیل به «خود بزرگ بینی» گام‌های بزرگ‌تر و استوار‌تری بردارد.
آواتار از سنگهای اصلی بنای عظیم خداشناسی هندوست. ما تنها در آیین هندو با مفهومی به نام آواتار، که تجلی امر مطلق در جهان خاکی است روبرو میشویم. در واقع بر اساس آیین هندو مسئولیت ویشنو به عنوان حافظ جهان ایجاب می‌کند که او در هنگام بروز مخاطرات جدی برای جهان و موجودات آن به شکل موجودی زمینی متولد شود و جهان را از نابودی برهاند. تقریبا تمامی آواتارهای هندو تجسم‌های ویشنو هستند. این آواتارها همواره حامل خرد و دانشی هستند که برای حفظ بقای جهان ضروری است. 1
در مسلک هندوئیسم بنابر وضعیت طبیعی جهان ضروری است که همواره زمین خاکی از آواتار خالی نباشد. تا او اساس عقیده (دارما) را تحقق بخشد. دارما به معنای مسیر اصلی زندگی شخص بدون دخالت و ضربه زدن به منافع و زندگی دیگران و بدون تجاوز به آزادی دیگر اشخاص است به عبارت دیگر دارما به معنای اینکه آنچه را که دوست داری دیگران در حق تو انجام دهند در حق دیگران انجام دادن و به طور کلی ایجاد یک وحدت منظم بین گفتار و پندار و کردار انسانهاست. وجود آواتار بر روی کره زمین ضرورری است تا تحقق دارما را عملی سازد. آواتار به صورت انسان به عنوان دوست، نیکخواه بشر خویشاوند، راهنما، معلم، درمان کننده، شفا بخش و شریک در بین انسانها زندگی میکند.
وجود آواتار برای اعاده دارما ضروری است و هنگامی که انسان بر اساس دارما یش زندگی می کند آواتار خوشحال و خشنود خواهد بود. 2
اما نکته اینجاست که ساتیا سای بابا در تعلیمات عرفانی به شاگردان، خود را یک آواتار معرفی می‌کند؛ آواتاری که نقش معلم حقیقت را بازی می‌کند؛ کسی که آمده تا دوران جدیدی را در تعلیمات کهن معنوی بنا نهد و نقش یک نجات‌گر بزرگ را ایفا کند.
سای بابا میگوید: «تو نمیتوانی مرا در طبقه بندی «مرد خدائی» یک معجزه گر، انسان خدا گونه یا شفا دهنده قرار دهی. این آواتار برای ایفای نقش جدیدی آمده نقش معلم حقیقت ».3
بدین‌سان در گام نخست ساتیا سای بابا، به عنوان آواتار با نقش نوینی در صحنه ارشاد به عنوان یک معلم حقیقت جلوه می‌کند. سپس برای معرفی خود و ابراز ویژگی‌ها و توانائی‌های ذاتی خویش چنین سخن می‌گوید: «هر که تمام اعمال و کارهایش را به من اهدا کند بدون هیچ فکر دیگری، هر که روی من مراقبه می‌کند به من خدمت می‌کند، مرا پرستش می‌کند، مرا به خاطر دارد، بداند همیشه با او هستم... به آنهائی که مرا استهزا می‌کنند تبسم می‌کنم به آنها که درباره من دروغ جعل می‌کنند تبسم می‌کنم، به آنها که مرا تمجید می‌کنند تبسم می‌کنم دائم شادم پر از شعف.
تند صحبت می‌کنم و بعضی‌ها را تنبیه می‌کنم، اگر آنها مال من نیستند آنها را رها می‌کنم و توجه به آنها نمی‌کنم این هشداری است برای ارتداد آنها. من حق دارم آنهائی را که به من تعلق دارند گوشمالی بدهم، من بین شما راه می‌روم و صحبت می‌کنم، تربیت می‌دهم نشان می‌دهم، نصیحت می‌کنم واندرز می‌دهم اما از هر نوع وابستگی جدا هستم خیلی وقت‌ها به شما گفته‌ام که مرا با این ساخت فیزیکی مربوط ندانسته و یکی فرض نکنید اما شما نمی فهمید».4
ساتیا سای بابا در مورد قدرت و توانائی خویش چنین می‌گوید: «من شما را مجبور نمی‌کنم که نام و شکل بخصوصی از من انتخاب کنید خداوند میلیون‌ها نام و شکل دارد... اگر به عنوان ناراینا (narayena) (یکی از نامهای خداوند) با چهاربازو در حال نگه داشتن صدف، چرخ، گرز، نیلوفر بین شما آمده بودم شما مرا در یک موزه نگه می‌داشتید و از مردمان جستجوی دارشان پول دریافت می‌کردید. اگر صرفا به عنوان یک مرد آمده بودم به تعلیمات و آموزش‌های من بادیده احترام نگاه نمی‌کردید و از آنها به خاطر خوبی خودتان پیروی نمی‌کردید پس من باید در این شکل ولی با دانش و نیروهای فوق بشری باشم».5
سای بابا می‌گوید: ماموریت من اعطاء شوق و شادی به شماست که از ضعف و ترس دورتان کنم.
ماموریت من پراکندن شادمانی است از این جهت همیشه آماده‌ام میان شما بیایم نه یکبار دوبار یا سه بار هر زمان که شما مرا بخواهید. اسمم ساتیا، من راستی هستم اعمالم ساتیا جلال و شکوه من ساتیا تنها آرزوی من شادمانی شماست. شادی شما شادی من است شادمانی جدا از شما ندارم.
سای بابا در ادامه میگوید: قدرت من غیر قابل اندازه گیری است. تولد من غیر قابل توضیح و غیر قابل درک وپیمایش است. اصل سای، الوهیت سای، هرگز تحت تاثیر بد گوئی و افترا، پیشرفتش متوقف نمی شود. 6
چنانچه مشاهده می‌شود، سای بابا مانند تمام رهبران عرفان‌های نوظهور، دچار مسئله خودبزرگ بینی شده است
ساتیا سای بابا نیز به واسطه پیشینه ممتازی که مفهوم اواتار در تعالیم هندو دارد و همچنین مقبولیت فراگیری که هندویئسم، نه تنها در هندوستان بلکه در جهان دارد سعی کرده است، با وصل کردن خود به این مفهوم پهناور، در جهت نیل به «خود بزرگ بینی» گام‌های بزرگ‌تر و استوار‌تری بردارد.
حال آن که اینان ادعاهای بزرگی است که رهبران عرفانهای نو ظهور برای آن دلیل محکمی ندارند و صرف داشتن نیروهای خارق العاده که بواسطه ریاضت‌ها و ذکرهای مداوم حاصل شده و در میان مرتاضان کشورهای گوناگون بالاخص کشورهای اسیای شرقی فراوان است، نمی‌توان منجی جهانی بودن آنها را اثبات کرد.
نوشته شده توسط: محمد حسین کیانی
.................
منابع:
1.ساتیا سای بابا گیتای جدید ترجمه مرتضی بهروان انتشارات آویژه چاپ اول 1382 ص. 19
2.سوآمی ساتیا سای بابا عشق الهی ورا جلوه گر سازید ترجمع پروین بیات انتشارات عصر روشن بینی چاپ دوم 1384 ص. 5
3. سیما کوندار، تراشهای الماس خداوند ترجمه طاهره آشنا، انتشارات تعالیم مقدس چاپ دوم 1377 ص. 260
4. همان ص. 106
5. همان ص. 115
6. همان ص. 168

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.