دیدگاه اسلام درباره مدیتیشن

ايا استفاده از روش مديتيشن از نظر شرع جايز است؟ايا كسب ارامشي كه از اين روش ياد ميكنن الهي است يا روشي است كه اخرش به ناكجا اباد ختم ميشود؟

ما مدیتشن را (اگر چه مراجع تقلید به ظاهرِ آن و شکل خارجی آن مادامیکه مرتکب حرامی نشود اشکال نگرفته اند) اما آنرا از منظر اثربخشی معنوی، روش کارامدی نمیدانیم.

این که بعضی با مدیتیشن بدنبال تعالی روحی و باطنی هستند، مطمئنا چنین انتظاری از مدیتشن نه منطقی است و نه اسلامی. چرا که راه تحول مثبت در دین مشخص است و با بی ذهنی و مراقبه هندی، اگر هم تغییری در ساحت ذهن احساس شود، این تغییر به معنای تحول مثبت و تعالی معنوی نیست و صرفا یک تجربه جدید روحی است که دلیلی بر این که رضایت خداوند به چنین کاری تعلق گرفته باشد وجود ندارد. مدیتیشن را از جهت رشد معنوی با جادو و علوم جادویی مقایسه کنید که هر دو حاوی تحول باطنی اند اما این تحول باطنی، الزاما تحول تکاملی نیست، بلکه صرفا یک جابجایی روحی است.

Tags:

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.