تاریخچه شیطان پرستی

لطفا درباره تاریخچه شیطان پرستی توضیح دهید که آیا پدیده نوظهوری می باشد یا در زمان های گذشته نیز به پرستش شیطان اعتقادی داشتند؟

namade satan.jpgبه طور کلّي مي‏توان تاريخچة شيطان‏گرايي را در 4دوره تاريخي بدوی، قرون وسطی، دوران مدرن و دوران معاصر، دسته‌بندي نمود:

1. دوران بَدَوي که شامل دوران باستان و تمدّن‏هاي باستاني مي‏شود.

2. دوران قرون وسطي که مربوط به قرون چهارم تا پانزدهم ميلادي مي‏شود.

3. دوران مدرن که مشتمل بر قرون شانزدهم تا نوزدهم ميلادي مي‏گردد.

4. دوران معاصر شامل قرن‏هاي بيستم و بيست و يکم ميلادي.

در میان قبایل بدوی، به دنبال وجود شرور و بلایای طبیعی، سعی کردند که این امور را به قدرت شیطان منتسب نمایند. کم‌کم معتقد شدند که هميشه تدبير جهان به دست خداوند بخشنده و مهربان نيست، بلکه گاهي اوقات نيروهاي شر و شيطاني هم دست در امور جهان دراز مي‌کنند و بر سود و زيان انسان مسلّط هستند.

باور به اينکه شر و شيطان مستقلاً منشأ قدرت و اثر در عالم است، به باورهاي دوگانه‌گرايي در الوهيت و ربوبيت انجاميد و مردم گمان کردند که با نيايش خداي خير و رحمت به تنهايي منافعشان تأمين نمي‌شود و لازم است که نيروهاي شر را هم ستايش کنند و براي تعظيم و تجليل شيطان نيز برنامه‌هايي داشته باشند.

امّا عامل مهم‌تري که در همين دوران شکل گرفت و موجب انتقال بسياري از آموزه‏هاي شيطان‏گرايانه از دوران باستان به دوران بعدي گرديد، ورود بني‌اسرائيل به سرزمين مصر و آشنايي آنان با عقايد کفرآميز مصر باستان است. يکي از ويژگي‏هاي بارز تمدّن مصر باستان، رواج عقايد خرافي، آئين‏هاي جادويي و شيطاني و پرستش خدايان گوناگون بوده است، که گسترة رواج اين عقايد را هنوز هم در آثار به‌جا مانده از آن دوران مي‏توان مشاهده نمود.

در ابتداي قرون وسطي نیز شاهد گسترش گرايش به فرقه‏ها و آئين‏هاي شيطاني در ميان طبقة رعيت جامعة آن زمان اروپا هستيم. در همين دوران (اوايل قرن 12 ميلادي) است كه شاهد شكل‏گيري اولين انجمن‏هاي مخفي فراماسونري در اروپا هستيم و در حال حاضر نيز جريان ماسوني دنيا به خاطر نقش ويژه‏اي که شيطان‏گرايي و ترويج آن در راستاي رسيدن به اهداف شوم آن‏ها دارد، پشتيباني همه جانبه‏اي از اين جريان مي‏نمايند.

همچنین در سده‏هاي شانزدهم و هفدهم ميلادي دوران شکوفايي جادوگري، کيمياگري، غيب‌گويي، طالع‌بيني و انواع علوم خفيه و نفوذ آن‏ها در دربارها و محافل اشرافي و فرهنگي اروپا است. اين موجي است که دقيقاً با رنسانس ايتاليا آغاز شد و اومانيست‏هايي چون «پيکو دلا مراندولا»[1] مروجين بزرگ آن بودند.[2] البته افراد شاخص ديگري نيز در ترويج موج گرايش به جادوگري و شيطان‏گرايي در قرن شانزدهم سهم داشته‌اند. از شخصيت‏هاي برجستة شيطان‏گرايي در آن دوران كه نقش مؤثري در شيوع اين جريان داشت مي‏توان به خانم «کاترين دومديچي»[3] از خاندان دومديچي‏هاي يهودي اشاره كرد. حدود يک قرن پس از مرگ کاترين دومديچي، جادوگر ديگري در دربار فرانسه به نام «کاترين دِشي» از خاندان «لاوازين»[4] يهودي اقدامات دومديچي را ادامه داد.

در دوران معاصر نیز شیطان پرستی، به سیر تاریخی خود ادامه داد. يکي از شاخص‌ترين افراد در دوران مدرن شيطان‏گرايي که به نظر بسياري از کارشناسان پدر شيطان‏گرايي مدرن محسوب مي‏شود، آليستر کرولي است. جريان شيطان‏گرايي در اين دوران به ويژه بعد از جنگ جهاني دوم جان تازه‏اي مي‏گيرد. شوک حاصل از جنايات بي‌سابقة بشري در دو جنگ جهاني فضاي جامعه جهاني را مستعدّ شکل‏گيري جنبش‏هاي معترض اجتماعي نمود.

موسيقي متال به عنوان موسيقي اعتراض مورد استقبال جوانان قرار گرفت و اولين گروه‌‌هاي سبک متال از نيمه دهه 1960 کار خود را آغاز کردند. نکته قابل توجه ديگر در دوران معاصر شيطان‏گرايي شکل‌گيري فرقه‌هايي با ظواهر شيطان‏گرايانه و شيطان‏پرستانه در آمريکا و برخي کشورهاي غربي است.

--------------------------------------------------------------------------------

[1]. Giovanni Pico della Mirandola از نامدارترین و مؤثرترین چهره‌های فکری رنسانس و به عنوان «پدر کابالیسم مسیحی» شناخته می شود.

[2]. زرسالاران یهودی و پارسی، ج4، ص94.

[3] . Catherine de Medici.

[4]. La Voisin.

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.