تاثیر پذیری کوئیلو از کتب و آثار عرفای اسلامی

آیا کوئیلو، از آموزه‌های عرفان اسلامی در آثار خود اقتباس نموده است؟

آیا کوئیلو، از آموزه‌های عرفان اسلامی در آثار خود اقتباس نموده است؟
کوئیلو در دیدارش با عطاء اله مهاجرانی وزیر ارشاد اصلاحات (تنها دیداری که در منزل مهاجرانی صورت گرفت)در سال 79 بر تاثر خود از متون اسلامی بخصوص قران کریم تاکید کرد.
تاثیر پذیری وی از مولوی که افکارش مشحون از آموزه‌های اسلامی است و در میان اندیشمندان غربی به عنوان برجسته ترین عارف مسلمان شناخته شده است، نشان دهنده انس کوئیلو با متون اسلامی و عرفای مسلمان است.
نقل قولهایش از مولوی در بسیاری از کتابهای وی بروز پیدا کرده است. سخنان ابوسعيد ابي‌الخير، شمس تبريزي برکلمات وی اثر شایانی داشته است و همین انس و ارتباط باعث شده که وی از اسامی و اعلام اسلامی در آثارش بهره گیرد و درموارد زیادی نکاتی از معارف قرانی و اسلامی را در آثارش منعکس نماید، در نتیجه محتوای کتبش و آموزه های اخلاقی و عرفانی آثارش غنای دو چندان یابد.
در حقیقت باید گفت اگر از اشکالات و نارسایی هایی که در آثار کوئیلو به صورت جدی وارد شده است صرف نظر کنیم، آن چه آثار کوئیلو را غنا بخشیده همین اقتباس هایی است که از متون و شخصیت های اسلامی داشته است.
اما وی این مفاهیم و اندیشه‌ها را با اندیشه‌های خود ترکیب نموده و تصویر ناقص و نادرستی از مفاهیم عرفان اسلامی ارائه نموده است.
منابع:
(گزارش سفر کوئیلو به ایران،گزارش شماره 5)
(کوئیلو/ چون رود جاري باش، آرش حجازي، ص113)
(کوئیلو/ پدران فرزندان ص 130 / 120)
................
نوشته شده توسط: حمزه شریفی دوست

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.