بى اعتنائى به حبّ و بغض هاى مردم

بى اعتنائى به حبّ و بغض هاى مردم :

پس اى عزيزم ! نام نيك را از خداوند بخواه . قلوب مردم را از صاحب قلب خواهش كن با تو باشد. تو كار را براى خدا بكن ، خداوند علاوه بر كرامت هاى اخروى و نعمت هاى آن عالم ، در همين عالم هم به تو كرامت ها مى كند تو را محبوب مى نمايد. موقعيّت تو را در قلوب زياد مى كند. تو (را) در دو دنيا سربلند مى فرمايد. ولى اگر بتوانى با مجاهده و زحمت ، قلب خود را از اين حب هم به كلّى خالص نما، باطن را صفا ده تا عمل از اين جهت خالص شود، و قلب متوجّه حق گردد. روح بى آلايش شود. كدورت نفس برطرف گردد. حب و بغض مردم ضعيف ، و شهرت و اسم نزد بندگان ناچيز چه فايده دارد. فرضاً فايده داشته باشد، يك فايده ناچيز جزئى چنده روزه است . ممكن است اين حب ، عاقبت كار انسان را به ريا برساند، و خداى نخواسته آدم را مشرك و منافق و كافر كند .اگر در اين عالم رسوا نشود، در آن عالم در محضر عدل ربوبى پيش بندگان صالح خدا و انبياء عظام او و ملائكه ی مقرّبين رسوا شود، سرافكنده گردد بيچاره شود. رسوايى آن روز را نمى دانى چه رسوايى است . سرشكسته در آن محضر را خدا مى داند چه ظلمت ها دنبال دارد آن روز است كه به فرموده ی حق تعالى كافر مى گويد: اى كاش خاك بودم و ديگر فايده ندارد.
اى بيچاره ! تو به واسطه ی يك محبّت جزئى ، يك شهرت بى فايده پيش ‍ بندگان، از آن كرامت ها گذشتى . رضاى خدا را از دست دادى، خود را مورد غضب خداى تعالى نمودى، اعمالى را كه بايد به آن ها دار كرامت تهيّه كنى ، زندگانى ابدى و فرح ناكى هميشگى فراهم كنى ، و به واسطه ی آن ها در اعلى عليّين بهشت قرارگيرى ، مبدّل كردى به ظلمات شرك و نفاق ، و براى خود حسرت و ندامت و عذاب هاى شديد تهيّه نمودى ، و خود را سجّينى نمودى . چنان چه در حديث شريف كافى، حضرت امام صادق عليه السّلام مى فرمايد كه : پيغمبر فرمود، كه همانا فرشته بالا مى برد كار بنده را با فرح ناكى . پس چون كارهاى نيكوى او را بالا برد، خداى عزّ و جل مى فرمايد : قرار بدهيد اين اعمال را در سجّين . همانا اين در اين اعمال فقط مرا نخواسته است . من و تو با اين حال نمى توانيم سجّين را تصوّر كنيم ، و ديوان عمل فُجّار را بفهميم ، و صورت اين اعمال را كه در سجّين است، ببينيم. يك وقت حقيقت امر را مى بينيم كه ديگر دست مان كوتاه است و چاره منقطع .
اى عزيز! بيدار شو و غفلت و مستى را از خود دور كن ، و در ميزان عقل، اعمال خود را بسنج ، قبل از آن كه در آن عالم ميزان كنند، و حساب خود را بكش قبل از آن كه از تو حساب كشند، و آينه ی دل را از شرك و نفاق و دورويى پاك كن ، و مگذار زنگار شرك و كفر او را طورى بگيرد كه به آتش هاى آن عالم پاك نگردد. نگذار نور فطرت ، مبدّل به ظلمت كفر شود. نگذار « فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا » ( سوره ی روم، آيه ی 30 ) ضايع گردد. اين قدر بر اين امانت الهى خيانت مكن. آينه ی قلب را پاك كن تا نور جمال حق در او جلوه كند، و تو را از عالم و هرچه در او است، بى نياز كند، و آتش محبّت الهى در قلب افروخته شده ، تمام محبّت ها را بسوزاند كه همه ی عالم را به يك لحظه ی آن ندهى ، و چنان لذّتى از ياد خدا و ذكر آن ببرى كه تمام لذّات حيوانى را بازيچه بدانى .
اگر اهل اين مقام هم نيستى و اين معانى در نظرت عجيب مى آيد، نعمت هاى الهى را در عالم ديگر كه قرآن مجيد و اخبار معصومين از آن ها اطّلاع داده اند، از دست مده ، به واسطه ی جلب قلوب مخلوق براى شهرت چند روزه ی موهوم ، آن همه ثواب ها را ضايع مكن، از آن همه كرامات خود را محروم مكن ، و سعادت ابدى را به شقاوت هميشگى مفروش. ( امام خمینی رحمه الله ، چهل حديث ، ص 32 و 34 )

برگرفته از پایگاه : پاسخگو
برخی از عبارات و کلمات این نوشتار با ادبیات ساده و روان تری نوشته شده است و با متن اصلی اندکی تفاوت دارد .

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.