بهشت و جهنم در نگاه اشو ؟

آیا اشو بهشت و جهنم و قیامت را قبول دارد؟ لطفا نظر خودتون را در مورد حرفهاش بگویید.

پاسخ:
اشو از آن جا که خودش پیرو مکتب تانترا بوده است و اساسا گفته هایش همه برگرفته از تعلمیات این آیین است و تانترا هم مانند دیگر مکاتب هندی، به جای قیامت و رستاخیز به تناسخ معتقدند، اشو هم اولا به قیامت و عالم آخرت اعتقادی نداشته و دوم این که بهشت و جهنم را هم اگر در گفته هایش آورده است، نه بهشت و جهنم آخروی که یک بهشت و جهنم دنیوی است.
اشو از آن¬جا که دين را تجربه فردي مي¬داند و هدف اديان را سير دروني مي-شمارد؛ بسياري از تعاليم مهم و اساسي اديان را به صورت دنيوي و فردي تاويل مي-کند. وي از اساس، حقايقي به نام بهشت و جهنم را نمي¬پذيرد و بهشت و جهنم را اولا امري فردي و دروني؛ ثانياً دنيوي مي¬داند که در زندگي روزمره قابل تحقق است:
«از جهنم نهراس! آري، نوعي از بهشت و جهنم وجود دارد که حالتي رواني در وجود توست؛ ولي به جا و مکاني ويژه در زمين يا آسمان هيچ ربطي ندارد. اين پندار را دور بينداز. دين به اين مهملات ربطي ندارد.»1 وي با همين نگاه معتقد است که انسان مي¬تواند بهشت و جهنم را بيافزيند و در همين عالم به خلق آن¬ها همت گمارد و آن¬ها را در همين زندگي تجربه کند.

اشو به صراحت روز واپسين و معاد را انکار مي¬کند و براي اين مسئله اين گونه دليل مي¬آورد:
«خداوند، قبلاً در مورد تو قضاوت کرده است و اين چيزي نيست که قرار باشد در آينده اتفاق بيفتد؛ بلکه قبلاً اتفاق افتاده است. در مورد مسئله روز رستاخيز نگران نباش؛ به ترس نيازي نيست... همان لحظه¬اي که خداوند تو را آفريد، در مورد تو قضاوت هم کرده است» 3
او قدم فراتر مي¬گذارد و با بياني که به «جبر» نزديک است خداوند را مسئول اشتباهات انسان معرفي مي¬کند: «تو مخلوق خدا هستي. اگر اشتباهي رخ بدهد، او مسئول توست نه تو. اگر تو به گمراهي روي، او مسئول است نه خودت. تو چه¬طور مي¬تواني مسئول باشي؟! اگر تو نقشه¬اي بکشي و غلط از آب در آيد، کسي نمي¬تواند بگويد خود نقشه مقصر بوده است».4
شگفتا! اشو که فلسفه خوانده و به قول خودش فلسفه تدريس نموده، چه طور به اين وضوح مرتکب مغالطه¬اي فاحش مي¬شود؟! آيا قياس موجودي مختار و مريد مثل اشو، با نقشه¬اي مکتوب و رسم الخطي بي¬جان صحيح است؟!
روشن است نتيجه¬اي که اشو از بيان بالا مي¬گيرد، غير از انکار رستاخير، اثبات آزادي انسان است: «بنابراين، لازم نيست از خدايي خيالي که در پايان جهان از تو باز خواست کند که چه کرده¬اي و چه نکرده¬اي، بترسي. او قبلاً داوري کرده و تو آزاد هستي و لحظه¬اي که شخص بداند به تمامي آزاد است تا خودش باشد؛ زندگي پويايي آغاز مي¬شود». 5
مهم ترین ایراد گفته بالا این است که اشو خدایی را می پذیرد که حکمتی در کارهایش وجود ندارد و خالقی را معرفی می کند که انسان را افریده و او را مامور به ایجاد پویایی و خلق شادی در زندگی چند روزه دنیا نموده است و دیگر هیچ !

Tags:

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.