برنامه چله گيري

لطفا در مورد چله گرفتن برام توضيح بدين اينکه به چه صورت بايد باشد و چه کارهايي را بايد انجام داد؟

در پاسخ به مطالب ذيل توجه نماييد :
1- به عدد چهل درقرآن و روايات توجه و عنايت خاصي شده است. در قرآن کريم مدت خلوت حضرت موسي(ع) را در کوه طور با خداوند چهل روز ذکر مي کند: «و واعدنا موسي ثلاثين ليله و اتممناها بعشرفتم ميقات ربه اربعين ليله» (اعراف، آيه 142).
در روايات آمده است: «من اخلص لله اربعين يوما فجر الله ينابيع الحکمه من قلبه علي لسانه؛ هر کس خود را چهل روز براي خداوند خالص و پاک گرداند، خداوند چشمه هاي حکمت را از قلبش بر زبانش جاري مي سازد (عيون اخبار الرضا(ع) ، ج 2، ص 85). انسان در چهل سالگي به کمال عقل مي رسد: «اذا بلغ اربعين سنه فقد بلغ منتهاه» (خصال، ص 545) و خداوند در قرآن کريم در اين باره مي فرمايد: «حتي اذا بلغ اشده و بلغ اربعين سنه قال رب اوزعني ان اشکر نعمتک التي انعمت علي» (احقاف، آيه 15) درروايت آمده است: «من قدم اربعين من المؤمنين ثم دعا استجب له؛ هر کس چهل مؤمن را جلو خود قرار دهد و سپس دعا نمايد، دعاي او مستجاب مي گردد» (عده الداعي، 128) .
در روايت داريم که در جريان تولد حضرت زهراي مرضيه(س) به امر الهي جبرئيل(ع) بر پيامبر(ص) نازل گرديد و به ايشان گفت: چهل روز از حضرت خديجه(س) کناره گيرد. حضرت در اين مدت روزها روزه دار و شب ها مشغول عبادت بودند تا زمينه براي پيدايش و تولد حضرت فاطمه(س) فراهم گردد.
2- منظور از چله و چله نشيني، آن است که انسان چهل روز با مراقبت و مواظبت به ياد حق و ذکر و عبادت و توجه به او مشغول باشد و امور غير ضروري و غير لازم را که باعث پراکندگي خاطر و تفرقه فکر مي گردد و در حد امکان ترک نمايد و همه انديشه و فکرش خداوند و ياد او و اطاعت او باشد . چله نشيني به اين معناست که انسان در مدت چهل روز کمال مراقبت و توجه به خداوند را داشته باشد و سعي بليغ در ترک گناهان و دوري از محرمات الهي داشته باشد و در اين مدت با ياد الهي وذکر او و عبادت خالصانه شبستان وجودش را از نور و صفا لبريز سازد و زمينه تابش انوار الهي و درخشش آفتاب فطرت را در درون خويش فراهم آورد .
3- چله گيري در حقيقت يک کار عرفاني و سلوکي است و مبناي سلوک در اسلام بر اين است که انسان از خودش بگذرد و به حق بپردازد. از خود بگذر به حق رسيدي. در سلوک بايد انسان خودش و خواسته هاي خودش را فراموش کند و دنبال خواسته هاي خداوند و دوست داشتن هاي او باشد. سلوک يعني نفي خود و اثبات خداوند. از خودخواهي هايش دست بردارد و خداخواه شود. بنابراين در چهله گيري سعي کنيد روي خداوند و ياد او متمرکز شويد و از کثرت ها و خواسته هاي نفساني خود بپرهيزيد و خود را از هر چيزي غير ياد خدا خالص نماييد. البته ياد خدا بسيار وسيع است و شامل تمامي افکار و اخلاق و احکام ديني مي شود. ياد خدا يعني انسان به وظايف واجب و مستحب خود بپردازد و گناه و مکروه را ترک کند, چه در بعد انديشه و چه اخلاق و چه عمکرد.
4-تذکر اين نکته لازم است که معناي چله نشيني بريدن از مردم و شانه خالي کردن از مسؤوليت هاي اجتماعي و شرعي و انساني نمي باشد و مهم اين است که انسان در ميان اجتماع باشد و از خود مواظبت و مراقبت نمايد و بر خود مسلط باشد چون گاهي خدمت به مردم و گشودن گرهي از کار آنها و گرفتن دست انساني درمانده و بيچاره اثرش از ده ها چله نشيني بيشتر و عميقتر است. در راه بندگي خدا هيچ عنصري مانند عمل به واجبات الهي و دوري از محرمات نقش آفرين نمي باشد و در سلوک راه بندگي نماز و توجه به آن و اهميت دادن به آن نقش ويژه اي دارد.
5- نکته اي که بايد به آن توجه داشته باشيد اين است که توجه به خدا و اخلاص داراي مراتب فراواني است که به حسب ميزان معرفت و ظرفين انسان ها متفاوت است. بنابر اين مرتبه ضيف و کم توجه و حتي بي توجه ان نيز داراي آثار مطلوب و مثبتي است .
6- بنابر اين توجه به خدا و اخلاص در مدت 40 روز هر چند با اکراه نفس نيز باشد داراي اثر و نتيجه است و معمولا اين اکراه در شروع کار در اوايل آن است ولي با گذشت زمان خود نفس امادگي براي اين عمل را پيدا کرده و نرمش نشان مي دهد و از مقاومت و لجاجت دست مي کشد و شيريني و گوارايي عمل و عبادت را ظاهر مي سازد .
بسياري از بي ميلي ها به عبادت از حيله هاي شيطان و وسوسه هاي او است که مي خواهد عبادت شروع نشود و يا ادامه نيابد ولي استقامت در آن عبادت مشت بر دهان او مي کوبد و بي ميلي را بر طرف مي کند و نشاط و شوق به عبادت را به ارمغان مي اورد . به طور طبيعي شروع هر کاري و از جمله عبادات به دليل عدم انس با آن و بهره مند نشدن از شيريني و گوارايي آن سخت و سنگين به نظر مي رسد و نفس آن را به اکراه و بي ميلي انجام مي دهد . به همين خاطرگاهي اوقات انجام عبادت بدون توجه و حضور و از روي بي ميلي و از روي اکراه مقدمه انجام عبادتي همراه با حضور و توجه است زيرا انجام چنين عباداتي به تدريج موجب انس با عبادت و اشتياق پيدا کردن به آن مي شود و کم کم سنگيني و سختي آن جاي خود را به آساني و سهولت و سبکي و نشاط در عبادت مي دهد, بنا بر اين توصيه ما اين است که شما هر چند با بي ميلي و اکراه هم باشد عبادت 40 روزه خود را شروع کنيد و به وسوسه شيطان و ترغيب و تشويق او در مورد بي توجه بودن و بي ميل بودن و بي ثمر بودن آن توجه نکنيد .
7- براي اينکه دچار افراط و تفريط نشويد, اين کار را حتي المقدور زير نظر عالمان ديني و اخلاقي و با مشورت آنها انجام دهيد.
8- آثار چله نشيني بستگي کامل به زمينه هاي موجود در انسان و اراده و توجه و همت و اخلاص او دارد که به حسب افراد از شدت و ضعف برخوردار است ولي به هر حال در اين مدت، قلب انسان نوراني و با صفا مي گردد و مطالب ظريف و عالي معنوي و معارف دين را بهتر و عميقتر مي فهمد و درک مي کند و زمينه براي عروج معنوي و تعالي روح انسان فراهم مي گردد.
9- توصيه مي کنيم چله گيري را به صورت جزئي دنبال کنيد, يعني مثلا تنها براي تبديل يک صفت بد به صفت خوب چهل روز تلاش کنيد و بعد صفات ديگر و همين طور عادت ها را يکي يکي جايگزين کنيد و به تدريج سعي کنيد خود را از رزايل تخليه و به فضايل بياراييد. اين روش براي شما بهتر است زيرا در روش قبلي با فشار زيادي روبرو مي شويد و ممکن است توان تحمل نداشته و يا دچار افراط و تفريط شويد که خطرناک است.
10- در مورد تغذيه گفتني است: برخي از سالکان براي خود در اين زمينه برنامه خاص دارند, مانند گياه خواري و ترک گوشت و امثال آن ولي آنچه لازم است در اين زمينه حتما رعايت شود عدم پرخوري و پرهيز از خوردن غذاهايي است که باعث سنگيني و سستي مي شود و آدمي را از انجام عبادات باز مي دارد.

دیدگاه ها

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.
  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <br>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.